Saturday, November 21, 2009

Kawan 5 Ringgit

Satu ketika dahulu kala tak kala mula,

Pagi2 sebelum pergi kerja. Aku cek duit dlm dompet, kosong. 1 helai duit pun takdak. aku masa tu tinggal bersama kawan yg masih lagi belajar. aku 3 org kerja dan ada 2 3 org yg masih belajar.

aku menghampiri kawan aku yg sedang main games atau sedang buat PSMnya. mintak pinjam duit sket. dia kata g laa ambil dlm dompetnya. ada duit sket tu. aku pun pegi la ambil dompet dia, bukak. ada duit sekeping RM 5 ringgit. Terkejut aku. takkan duit dia ada 5 hinggit pun dia nak kasi pinjam kat aku, nanti dia nak makan menda lak tengahari ni.

dia kata suh aku ambil juga. dia kata lagi. aku dah kerja, kalau aku takdak duit, org nampak aku takdak duit. tapi dia belajar lagi, org tak tau dia takdak duit ke ada duit. perghh, ayat ni aku ingat sampai sekarang. aku pun ambil duit tu. tapi aku tak sanggup nak belanjakan.

situasi ni akan aku ingat sampai bila2, akan aku ceritakan pada anak2 aku situasi ni. 1 masa dulu wujud org yg macam ni dan org tu masih ada sampai sekarang.

nota: hutang 1 ringgit yg kita terima masa kita susah takkan sama nilainya dengan bayaran balik 1 ringgit yg kita bayarnya pada masa kita senang.

2 comments: