Sunday, January 3, 2010

Lesson learn


Exposure: 0.067 sec (1/15)
Aperture: f/6.3
Focal Length: 16 mm
ISO Speed: 800

Hari ni aku ke danga bay utk snap2 gambar boat. bawak anak dan bini g jalan2 kat area baru yg aku tak penah pergi lagi.

sampai di sana, aku di kecewakan dengan hujan lebat. nak wat camne, nature call. layan laa dulu hujan dengan masuk mall(aku rasa laa, sebab tempat ni besar).

pastu g makan kat tepi mall tu, sedap jugak makanannya. bini aku yg jenis makan sket pun ditibai habis sepinggan nasi goreng kampung. aku pulak nasi putih ayam merah. merahnya banyak dan ayamnya sket. hahahahaha, adat laa bila seme barang naik.

lepas tu tunggu bini aku g surau, aku g kawasan rumah2 contoh daerah2 di johor. aku snap anak aku model. tapi degil, nak main lopak air je kerja dia. habis basah seluar.

dlm pukul 7 aku pegi kat tepi laut, teruk bau dan airnya. kalau laa jambatan bengkok dapat diteruskan. dapat ambil sekeping 2 gambar, tak menarik..tapi boleh laa utk aku belajar dan trial n error setting2.

pastu g jalan2 kat bot2. masa tu cuaca dah makin gelap tapi ada lagi cahaya2 di ufuk.
sampai je diboat aku cuba seting2 kamera aku, 1/15, f6.3, iso800.

balik umah aku post gambar ni kat forum, dari komen2 otai2. under expose. beberapa cadangan telah di nyatakan utk memperbaiki lagi mood dan detail gambar tersebut, antaranya:

1: guna dedahan yg lebih lama, ini memerlukan penggunaan tripod
2: 1 step down apature nya. mungkin kepada 5.6, menda baru yg aku belajar ari ni, jika focal lengh kurang dari 50mm(mungkin pada FF) dan pada fokus infiniti...bokeh tidak terjadi. jadi kita leh turunkan apaturenya utk mendapatkan cahaya yg cukup.
3: guna iso yg lebih tinggi utk mendapatkan cahaya cukup pada gambar tu.
4: snap guna RAW format, supaya kita boleh repair sana dan sini gambar2 kita dengan lebih bebas.

1 comment:

  1. guna la lens SAL35F14G 35mm f/1.4 G, gambar superb bro! tapi tu lens full frame, mung pakai kamera sony aps-c atau full frame?

    ReplyDelete